Bijna 30% van alle Vlamingen woont in een appartementsgebouw. Een steeds groeiend aantal eigenaren rijden met een elektrische wagen. Zij hebben dus nood aan een laadpaal. Maar hoe moet die worden geplaatst? En waar? Wat met verzekeringen en aansprakelijkheden? De huidige wet geeft geen duidelijkheid over de manier waarop laadpalen geplaatst moeten worden. Dubolimburg dringt dan ook aan op een wettelijk kader.
Woon je in een appartement en wil je een elektrische laadpaal laten installeren, dan kan dat uiteraard. De wet op mede-eigendom bepaalt dat elke eigenaar recht heeft op de optimalisatie van energie. Dus ook om bijvoorbeeld een laadpaal te plaatsen op zijn standplaats of in zijn garagebox.
Maar er is een maar. Zo moet je eerst een aangetekende brief schrijven naar je syndicus waarin je meedeelt dat je een laadpaal wil. De syndicus of de vereniging van mede-eigenaars (VME) beslist dan of er al dan niet een laadpaal geplaatst kan worden. In principe kan je aanvraag enkel geweigerd worden op basis van een aantal in de wet opgenomen voorwaarden.
Voldoende capaciteit?
Is er overigens voldoende capaciteit om meerdere wagens tegelijk op te laden? De kans bestaat dat Fluvius onvoldoende stroom kan leveren. Fluvius kan het net versterken door bijvoorbeeld vanuit een naburige elektriciteitscabine een extra kabel naar het appartementsgebouw te trekken. Maar die moet daar de toestemming van de gemeente voor vragen.
Dubolimburg pleit voor een collectieve aanpak die elke eigenaar van een elektrisch voertuig in staat stelt zijn of haar wagen te kunnen opladen. “Op die manier kan je aan lastverdeling doen,” zegt Ronny Kuppens, dagelijks bestuurder van Dubolimburg. “De beschikbare stroom kan je dan verdelen over de verschillende laadpalen. Het zal langer duren om je wagen op te laden omdat de stroom verdeeld wordt, maar je kan wel laden. En iedereen krijgt op die manier evenveel stroom. Alles hangt af van de hoeveelheid stroom die er binnenkomt en wat de netbeheerder aan extra stroom kan voorzien.”
Ondergrondse garage
Bij ondergrondse parkings is advies van de lokale brandweer noodzakelijk. Helaas ontbreekt ook hier elke regelgeving als het gaat om de plaatsing van laadpalen en de brandveiligheid in de gebouwen. Een elektrisch voertuig dat in brand staat kan een uitdaging vormen qua bluswerken, waar dan op zijn beurt bijkomende voorzieningen voor nodig zijn. Ronny Kuppens: “We denken dan bijvoorbeeld een noodknop aan de ingang van de garage, een installatie om rook en hitte uit het gebouw weg te ventileren, enzovoort. Maar wie gaat dat bekostigen? En wat als je een ondergrondse garage hebt met een autolift? Vandaar het belang om collectief het initiatief te nemen.”
Laadpalen: wie betaalt?
Beslis je om collectief laadpalen te installeren, dan zullen de kosten van de voorstudie en de installatie worden gedeeld door de vereniging van mede-eigenaars, of door het aantal appartementsbewoners dat een laadpaal wenst. Hoe wordt die kost bepaald? "Die hangt af van het ‘aandeel in de gemeenschap’ dat je hebt,” zegt Ronny Kuppens. “Dat wordt bepaald door de netto-vloeroppervlakte, de bestemming en de ligging van jouw appartement, garagebox, autostaanplaats enzovoort. Zo kan het aandeel van een penthouse dubbel zo groot zijn dan dat van een gelijkvloers appartement. De penthousebewoner zal dus meer betalen omdat zijn aandeel in de gemene delen groter is.”
Advies en begeleiding door Dubolimburg
Woon je in een appartement(sgebouw) dat aan renovatie toe is? Ben je op zoek naar advies en begeleiding? Dubolimburg heeft de expertise om je te helpen en samen met de VME een traject uit te stippelen om jouw appartementsgebouw klaar voor de noden van nu én later te maken. Contacteer karen.smets@dubolimburg.be voor meer informatie!
LEES MEER OVER HET AANBOD (APPARTEMENTEN) VAN DUBOLIMBURG